Wat wel en niet eten na een workout

29 Okt

Je komt bezweet maar voldaan thuis na een uurtje fitness of je (dagelijkse) morning run. Je hebt heel wat calorieën verbruikt door te sporten dus moet je je energiereserves opnieuw aanvullen. Maar niet alles wat je eet, is even goed om het effect van je workout te behouden en gezond af te slanken. We geven je enkele tips over wat je best wel en niet eet nadat je bent gaan sporten.

Wanneer eten na de workout

Misschien denk je na je sessie in de fitness niet meteen aan eten, maar toch houd je beter iets klaar in je sporttas. Je moet je lichaam natuurlijk opnieuw voorzien van energie en blijven eten helpt je om  af te vallen. Sportartsen raden aan om binnen de dertig minuten na je workout iets kleins te eten om je lichaam opnieuw energie te geven. Ook twee uur na het sporten eet je best een gebalanceerde maaltijd omdat de ‘herstelfase’ van je lichaam dan nog steeds actief is.

Vooral eiwitten meteen na het sporten

Simpel uitgelegd: als je sport, zullen je spieren kleine scheurtjes vertonen. Wanneer deze scheurtjes opnieuw helen, bouw je spiermassa op. En wanneer je spiermassa opbouwt, verbrand je ook sneller calorieën. Om die scheurtjes sneller te helpen toegroeien, kan één voedingsstof je daar goed bij helpen: proteïnen of eiwitten.

Een eiwitrijke snack (zoals een proteïnereep) binnen de 30 minuten na je workout is een goed idee omdat je enerzijds het energiepeil van je lichaam opnieuw omhoog brengt. Daarnaast worden de stoffen die je dan binnenkrijgt, sneller opgenomen. Dat komt omdat je lichaam heel wat van je brandstoffen heeft gebruikt tijdens de sport en nu als het ware ‘leeg’ is. Je lichaam is dankbaar voor alles wat het na de inspanning krijgt. Eiwitten kunnen daardoor meteen naar de juiste plek, namelijk je spieren, gaan. Slechte voedingsstoffen (zoals ongezonde suikers en vetten) zouden in zo’n geval meteen naar … tja, de plaatsen gaan waar ze niet moeten zitten.

Eiwitten vind je onder andere in kip of ander gevogelte, peulgroenten of magere vis. Eet je liever iets lichts, dan kan je kiezen voor een kom kwark, magere kaas, noten of een eitje, al dan niet met dooier. Vind je het moeilijk om eiwitrijke voeding te vinden in de winkel? Wij bieden een hele reeks Lignavita producten aan die evenwichtig zijn en boordevol eiwitten zitten.

Voordelen eiwitrijk voedingspatroon

Eiwitten zijn niet alleen voordelig als snack net na je workout, ze zijn ook gezond om op te nemen in je dagelijkse voedingspatroon. Sowieso heb je eiwitten nodig om je spieren en botten in goede conditie te houden. Als je daarnaast meer focust op eiwitten, en minder op vetten en koolhydraten, zal je lichaam een nieuwe manier brandstof zoeken. Normaal haal je brandstof uit de koolhydraten (of suikers) die je eet, maar nu zal je lichaam slim overschakelen naar je eigen lichaamsvet als brandstof. Logischerwijze verbrand je daardoor ook sneller vet.

Een tweede voordeel van een eiwitrijk dieet is dat de eiwitten zorgen voor en heel erg verzadigd gevoel. Omdat eiwitten trager worden verteerd door je lichaam, zal je minder snel opnieuw honger krijgen. Ook al heb je dus niet meteen een hongergevoel na het sporten, een eiwitrijke snack kan voorkomen dat je even later wel trek zou krijgen in (ongezonde) dingen.

Water, water en nog eens water bij een workout

Hopelijk moeten we je niet te hard helpen herinneren dat je moet hydrateren voor, tijdens en na de sport. Je verliest namelijk heel wat vocht door te zweten én te ademen. Als je je vochtbalans niet opnieuw aanvult, kan je lichaam de goede stoffen niet naar de juiste plekken vervoeren en kunnen de slechte stoffen niet afgedreven worden. Daarnaast verbrand je meer calorieën en vet als je genoeg drinkt, omdat water je metabolisme een flinke boost geeft. Denk ook aan alternatieven zoals soep en sportdrank of wat dacht je van watermeloen, komkommer en citrusvruchten die ook heel wat water bevatten en een perfecte aanvulling kunnen zijn. Vermijd alcohol, thee en koffie. Hierdoor raak je juist sneller uitgedroogd.

 

Wil je samen met een van onze coaches een voedingsschema op basis van een eiwitrijk dieet of een sportschema opstellen om nog meer uit je workout te halen? Contacteer ons dan en we helpen je om gezond te sporten en eten.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze maandelijkse acties en evenementen.
© 2018 Gym Plus Aalst. All Rights Reserved.  |  Sitemap  |  Privacy policy