Hoe kan ik gezond sporten na mijn bevalling?

Sporten na jouw bevalling: goed idee, maar doe het gezond
01 Feb

Een kindje krijgen, het is een prachtig moment. De zwangerschap en de bevalling zijn voor jouw lichaam ook erg ingrijpend. Sporten is een uitstekende manier om je lichaam weer in vorm te brengen, maar doe het wel op een gezonde manier.

Wat kan je meteen doen?

Elke zwangere vrouw hoorde wel al van oefeningen voor de bekkenbodemspieren. Ideaal deed je die al tijdens je zwangerschap. Maar ook na de bevalling is het belangrijk om ermee door te gaan. De druk tijdens de zwangerschap en de bevalling zelf stellen de bekkenbodemspieren immers op de proef. Goede training na de bevalling kan de spieren volledig laten herstellen. Bovendien zijn sterke bekkenbodemspieren belangrijk om weer te kunnen sporten. Is je bekkenbodem te zwak, dan dreigen verzakking, rugklachten of urineverlies. Bekkenbodemspieren trainen kan je op eigen houtje of onder begeleiding van een kinesitherapeut.

Wanneer kan je weer sporten?

Dat elk lichaam anders is, spreekt voor zich. Luister dus in de eerste plaats naar je eigen lichaam om te ontdekken of sporten al aan de orde is. Maar doorgaans kan je 6 weken na de bevalling weer sporten. Onderging je een keizersnede, wacht dan 8 weken. Belangrijk is dat je er niet meteen keihard invliegt. Je lichaam heeft lange tijd niet meer intensief bewogen én een ingrijpende periode achter de rug. Bouw dus langzaam op en doe dat bij voorkeur onder begeleiding.

Fitness en meer bepaald cardio is een ideale sport na je bevalling. Stel met de instructeur een aangepast programma samen dat bestaat uit oefeningen die jouw lichaam op een gezonde manier weer in vorm brengen.

Waar moet je nog op letten?

  • Hou rekening er rekening mee dat je buikspieren fel verzwakt zijn na de zwangerschap. Het is belangrijk om die geleidelijk weer op te bouwen om zo rugklachten te vermijden.
  • Een degelijke opwarming is cruciaal. Door de verzwakte gewrichten en pezen is de kans op een blessure anders vrij groot. Die situatie kan een half jaar aanhouden en zelfs nog langer als je borstvoeding geeft.
  • Doe je ook aan hardlopen, wintersport of een balsport? Wacht dan zeker drie maanden om de draad weer op te pikken.

Benieuwd hoe wij je kunnen begeleiden bij gezond sporten na jouw bevalling? Contacteer ons vrijblijvend voor meer info.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze maandelijkse acties en evenementen.
© 2018 Gym Plus Aalst. All Rights Reserved.  |  Sitemap  |  Privacy policy