Het belang van stretchen voor jouw spieren

Het belang van stretchen voor jouw spieren
30 nov

In al ons sport-enthousiasme durven we het wel eens vergeten, of we hechten er te weinig belang aan: stretchen. Nochtans is dit heel belangrijk voor elke gezonde work-out. Want stretchen maakt je niet alleen leniger, het zorgt er ook voor dat je spieren kunnen ontspannen. Daarom vertellen we je graag meer over het belang van stretchen voor jouw spieren.

Waarom stretchen zo belangrijk is

Stijve spieren zetten je pezen onder druk. Dat leidt niet alleen tot vervelende pijn, uiteindelijk kunnen je pezen er ook ontstoken door raken. Zo zijn te stijve hamstrings nefast voor je kniepezen en zullen je kuitspieren je achillespees belasten.

De bedoeling van stretchen is dat we onze spieren gaan verlengen. Op die manier worden we soepeler en kunnen gewrichten beter bewegen. We zien het rekken van onze spieren meestal in combinatie met sport. Maar in feite is het een training op zichzelf. Denk maar aan yoga of pilates, waar stretchen de basis van de work-out vormt.

Stretching is gezond, zoveel is duidelijk. En toch is niet elke oefening geschikt voor je spieren. Net zoals het niet elk moment OK is om te stretchen. Want in sommige gevallen doet het meer kwaad dan goed om je spieren te rekken. Laat je daarom goed informeren door een professionele coach van Gym Plus voor je met stretchen aan de slag gaat.

Wanneer stretchen?

Eigenlijk is de vuistregel: rek je spieren niet wanneer ze onvoldoende zijn opgewarmd. Iedere gepassioneerde sporter zal het beamen, een goede training begint met een goede warming-up. Zo zet je je spieren niet meteen onder druk en voorkom je onnodige blessures nadien.

Rustig opwarmen en daarna ontspannen stretchen is dus de beste oplossing. Dat geldt ook voor het einde van de training. Een rustige cool-down met enkele stretchoefeningen voorkomt stijve spieren de dag nadien. Let wel: ga na een heel intensieve training niet onmiddellijk rekken. Je spieren hebben misschien schade geleden onder de belasting en moeten rustig herstellen. Stretchen zou de schade kunnen vergroten…

Goed stretchen doe je door een spier te rekken tot je een lichte spanning voelt. Die houd je gedurende 10 à 15 tellen aan. Stretch nooit in een verende beweging, het is belangrijk de spanning gelijkmatig aan te houden. Rek ook niet tot het pijn doet want dan ga je je spieren net overbelasten. En tenslotte: laat rustig los uit de stretchpositie. Ga dus langzaam terug naar een ontspannen houding en geef geen plotse schok aan je spieren.

Het kan geen kwaad om buiten te sporten bij koud weer, uiteraard enkel wanneer je spieren daarvoor werden opgewarmd. Maar stretchen bij koude is geen goed idee want dan koelen je spieren te snel af wat ze extra blessuregevoel maakt.

Eigenlijk is stretching heel ontspannend. Het is heilzaam voor je recuperatie en voor de weerbaarheid van je lichaam. Of toch wanneer je het juist aanpakt. Wil je op de juiste manier je spieren rekken? Heb je vragen over de ideale work-out en zoek je professionele begeleiding? Neem vandaag nog contact op met Gym Plus voor jouw training met advies.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze maandelijkse acties en evenementen.
© 2021 Gym Plus Aalst. All Rights Reserved.  |  Sitemap  |  Privacy policy
Website laten maken door conversal